fredag 9. september 2011

Eplehøst

I går kom kunstnermannen hjem med en pose epler han hadde plukket på epleslang i sin mormors hage. Han er nemlig veldig glad i å spise norske epler. Det er ikke jeg - de er alt for sure. Men jeg er veldig glad i norske epler i bakst! Så da ble det smuldrepai med epler til dessert (før middag) i dag. Nam nam!

Oppskrift (passer til en ganske liten ildfast form):

6 små epler
150 g mel
150 g smør
75 g sukker

Sett ovnen på 175 grader. Skrell eplene, skjær dem opp i biter og legg dem i den ildfaste formen. Husk å smøre formen! Smuldre sammen mel, smør og sukker og fordel over eplene. Dryss over litt kanel på toppen. Sett formen i ovnen og la den steke i ca 30 min. Jeg synes det er godt når smuldrepaien får en god og sprø overflate, så jeg lot den stå litt lenger.

Nyt med vaniljeis, vaniljesaus eller vaniljekesam til (sa jeg at jeg er veldig glad i vanilje?).

Edit: Jeg leker meg litt med designet på bloggen for tiden, så jeg beklager om det til tider ikke ser ut her inne. ;)

Ingen kommentarer: