lørdag 9. januar 2010

Dokumentarfotografi

I dag har jeg sittet og kost meg med en fotobok jeg ga min kjære i julegave. Boken heter Norsk dokumentarfotografi i dag, er redigert av Rune Eraker, og er mitt første møte med en hel rekke talentfulle, norske fotografer. :) Jeg falt pladask for noen av bildeseriene, mens andre ikke appelerte til meg hverken estetisk eller på andre måter. En av seriene jeg liker godt er serien Unge mødre av Siv Johanne Seglem. Den handler om tenåringsmødre - definert som jenter som blir mødre før de har fylt 18.

Foto: Siv Johanne Seglem. Kilde.

Christina Listanco Hermanstads prosjekt STIGMA: et øyeblikk med frihet er også en av favorittene. Denne serien prøver å utfordre visuelle stereotyper, og tar utgangspunkt i hvordan mediebilder bidrar til å opprettholde fordommer om de såkalte andre. Jeg fant dessverre ingen av bildene i denne serien på nett, så dem må du nok åpne boken selv for å se. :)

Foto: Oddleiv Apneseth. Kilde.

Serien Jølster 2008 er også et sjarmerende dokumentarprosjekt. Intensjonen bak var å fotografere alle menneskene i fotografens egen hjembygd: Jølster kommune i Sogn og Fjordane. Nydelige bilder av sjarmerende mennesker. :)

Løp til ditt lokale bibliotek eller pil inn på en bokhandel, for denne boken er du nødt til å bla i.

Ha en fantastisk lørdagskveld - nå tar vi øyeblikkelig maten ut av ovnen - ovnsbakt kylling *nam* :)

1 kommentar:

hh sa...

Jeg plukker med meg denne boka rundt neste sving! Takk for tipset :-)